17. 8. 2017

Kam za inšpiráciou?

Určite to poznáte, v jednej chvíli máte hlavu plnú nápadov a neviete, ktorý si vybrať. A potom prichádzajú dni, keď aj chcete písať a tvoriť, ale neprichádza žiadna inšpirácia. Veľakrát sa točíte v začarovanom kruhu, aj by ste chceli písať, ale nič vás nenapadá, a tak to nechávate tak. Párkrát sa to zopakuje a stratíte niť, nedokážete pokračovať v začatom príbehu. Postupne zisťujem, že je dôležité si v písaní dávať ciele a písať tak často, ako to ide. Najlepšie je nájsť si každý deň trochu času a písať. Pravidelnosť a disciplína je skutočne dôležitá, ak chceme dokončiť to, čo sme začali. Čo však robiť, ak sa všetky nápady náhle vyparili? Zostáva jediné, hľadať inšpiráciu vo svete vôkol seba. 

1, Nové aj staré miesta 
Je úplne jedno či bývate na vidieku alebo v rušnom meste. Všade sa dá nájsť budova, ulica, námestie, pri ktorom musíte na chvíľu zastať. Nájdite si svoje inšpiratívne miesto. Môže to byť malá útulná kaviareň, námestie plné ľudí, lavička oproti budove, ktorá sa vám páči. Hľadajte inšpiráciu vo všetkom. Keď už ste na podobnom mieste, skúste si položiť pár otázok. Čo by sa mohlo odohrávať za stenami tohto domu? Ak by sa postava z môjho diela ocitla na tomto mieste, čo by robila? Páčilo by sa jej tu? Čo sa mohlo diať na tomto mieste v minulosti? Ak máte na blízku kúsok prírody,les, lúku alebo pekný park, je to ďalšie miesto, kde môžete nazbierať nové nápady. 

2, Knihy
Určite to čítate stále, ale inak to nejde. Ak chcete písať, musíte aj veľa čítať. Nie je to iba o zbieraní inšpirácie, pri čítaní si tiež všímajte štruktúru diela, ako autor uvádza čitateľa do deja. Prínosom pre vás bude, ak čítate žáner, v ktorom chcete aj písať. Ak mám voľný deň, zvyčajne pár hodín píšem a potom si dám prestávku, počas ktorej čítam. Vždy mám rozčítaných niekoľko kníh, takže si vyberám, na čo mám práve náladu. 

3, Fotografie 
Ak potrebujem trochu nakopnúť a neviem, akým smerom sa vydať v príbehu, hodím si do googlu tému, o ktorej píšem a prezerám si obrázky, ktoré k tomu zodpovedajú. Používam to najmä keď sa snažím písať príbeh, ktorý je z iného obdobia. Na fotkách si všímam ako sa ľudia obliekali, ako trávili čas, čo pre ľudí z toho obdobia bolo typické. Veľakrát takto hľadám prototypy pre svoje postavy. Nie vždy nájdete fotku, ktorá by presne zodpovedala vašim predstavám o postave, ale niekedy nájdem aj také, ktoré sú lepšie ako moja pôvodná predstava. Rovnako je to s príbytkami postáv, pozerám obrázky rôznych domov, u mňa je to hlavne slabosť pre domy a hľadám taký dom, v ktorom by som rada videla svoju postavu. Teraz som písala o cielenom hľadaní, ale môže sa stať, že len tak na internete alebo sociálnej sieti nájdete obrázok, ktorý vás inšpiruje k  napísaniu príbehu. 

4, Knižnica
Je tu nielen veľa kníh, ale ak k písaniu potrebujete ticho a pokoj, je to to pravé miesto. Často človeka do písania motivuje už len samotný pohľad na police preplnené knihami. Rovnako si môžete len tak listovať a náhodne hľadať inšpiráciu. Väčšina knihovní má aj študovňu, takže by nemal byť problém, aby ste si v knižnici sadli a písali. Množstvo spisovateľov napísalo svoje diela v knižnici, možno to bude fungovať aj u vás. 

5, Kaviareň, čajovňa
Kaviarne som spomenula už medzi miestami. Kaviarne a čajovne však nie sú inšpiratívne iba miestom a vzhľadom. Veľa inšpirácie naberiete tiež ak si len tak sadnete a započúvate sa do rozhovorov ľudí okolo vás. Akí ľudia tu zvyknú sedávať, čo zvyknú riešiť? Kaviareň môže byť hlučná, ale je tu množstvo života, ktorý môžete pozorovať a prichádzať tak k novým nápadom. Ja mám svoju obľúbenú kaviareň blízko domu, kde zvyčajne chodím, ak sa doma nedokážem sústrediť na písanie. Už mám svoj obľúbený kútik, kde mám vždy pokoj. 

6, Writers write 
Na facebooku môžete nájsť stránku s názvom Writers Write. Okrem odkazov na články o písaní a rád, tu nájdete denne námet na príbeh. Napríklad Napíš o tom, prečo odišla. Stránka je v angličtine. Ja tu vždy nájdem veľa inšpirácie a rada si čítam aj články o písaní. Keď už píšem o stránkach o písaní, sledujem tiež stránku WroteTips. Ľudia tu zdieľajú fotky svojich knižníc, čo je rozhodne zaujímavé. Rada tu trávim voľný čas a snívam pri tom o svojej budúcej knižnici. :) Na internete určite nájdete ešte veľa iných stránok o písaní. 

7, Hudba 
Na hudbu nesmiem zabudnúť. Veľa nápadov, niekedy aj celých príbehov, vzišlo práve z počúvania. Buď ma inšpiruje samotná téma pesničky alebo sa mi stáva, že skladbu počúvam, a pritom sa mi v hlave odvíja príbeh. Výhoda je, že mi stačí vypočuť si konkrétnu skladbu a príbeh sa mi opäť pripomenie. V prípade, že som na niečo zabudla. Ak by som mala odporúčať určitú hudbu  k písaniu, je to ťažšie. Príbehy ku mne väčšinou prichádzajú, keď počúvam svoje obľúbené kapely. Pri samotnom písaní však nič nepokazíte klasickú hudbu. Myslím, že práve klasická hudba je dostatočne inšpiratívna a zároveň nie je príliš rušivá. Tiež som čítala, že niektorým autorom sa dobre píše pri počúvaní soundtrackov. Pri písaní som jednej z poviedok som počúvala hudbu od Adriana von Zieglera a môžem ju iba odporúčať. Ak sa vám nepíše dobre pri hudbu a ruší vás, skúste ju počúvať iba pri hľadaní námetu na príbeh. Každému v tomto vyhovuje niečo iné. :)




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára